Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2012

ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ


ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
Αρχιμ. Ιωήλ Κωνστάνταρος
Ιεροκήρυξ της Ιεράς Μητροπόλεως Κονίτσης

Δεν θα σταθούμε τώρα στα βιογραφικά του στοιχεία τα οποία εύκολα κανείς μπορεί να τα βρει και να τα μελετήσει. Απλώς εδώ σημειώνουμε ότι γεννήθηκε στην Αντιόχεια το 347 και εκοιμήθη στις 14 Σεπτεμβρίου του 407 ως εξόριστος Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, ζώντας μια ζωή στην κυριολεξία μαρτυρική για την αγάπη και την δόξα του Χριστού. Θα προσπαθήσουμε όμως με δέος και συγκίνηση να εστιάσουμε σε ορισμένες βασικές πτυχές της αγίας του βιοτής και που αποτελούν κώδικες ορθής Πνευματικής πορείας, τόσο για τον καθένα πιστό, όσο κυρίως για τους ποιμένες και μάλιστα αυτούς που ευρίσκονται στις κορυφές της Εκκλησιαστικής διοικήσεως.
Α) Την άσκηση. Δεν ήταν ο ποιμένας που έζησε μέσα στον Εκκλησιαστικό πλούτο και στην Αυτοκρατορική χλιδή. Ούτε φυσικά έφερε στην ψυχή του παιδικά πλέγματα στερήσεων, που αν δεν προσέξει κανείς όχι μόνο δεν εξαλείφονται, αλλά προϊόντος του χρόνου, ολονέν και περισσότερον βασανίζουν αυτόν που τα φέρει, και που αν κατέχει εξουσία, παρουσιάζεται ως άλλος κοσμικός άρχοντας, με ό,τι αρνητικό αυτό συνεπάγεται για την Εκκλησία και την κοινωνία γενικώτερα.
Οι επιστολές του «Ιεραποστολή από την εξορία» ( που θα πρέπει να μελετηθούν απ’ όλους μας), αποτελούν ένα ευωδιαστό λιβανωτό στο θυμιατήριον της Ορθοδόξου Ιεραποστολής. Της πράξεως αυτής της Εκκλησίας η οποία είναι εκ των ων ουκ άνευ. (Δυστυχώς από ορισμένους η Ιεραποστολή θεωρείται ως είδος πολυτελείας ή ακόμα χειρότερα από κάποιους άσχετους, ως Προτεσταντική πρακτική!). Αποδεικνύει λοιπόν ξεκάθαρα ο Ιερός Πατήρ ότι «άμα Χριστιανός, άμα Ιεραπόστολος» και αναδεικνύει τα ύψη της τελευταίας εντολής του κυρίου μας Ιησού Χριστού «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη...» ( Ματθ ΚΗ΄ 19).
Όντως, ο Ιερός Χρυσόστομος είναι πρωτοπόρος και στον τομέα αυτό. Όταν μάλιστα βλέπει κανείς και τις αφάνταστες δυσκολίες, εντός των οποίων εργαζόταν, μη χάνοντας ποτέ το θάρρος του και κυρίως όταν με πόνο ο μελετητής του βίου του και της πολιτείας του, ατενίζει τον ανελέητο πόλεμο που υφίσαστο από τους ψευδαδέλφους, τότε συνειδητοποιεί ότι βρίσκεται μπροστά σε μία μοναδική προσωπικότητα. Μπροστά σε ένα εκ των μεγαλυτέρων Αγίων της Εκκλησίας μας.
Αναμφιβόλως, εάν στην κάθε Χριστιανική γενιά υπήρχε ένας Χρυσόστομος, η κατάστασις θα ήταν εντελώς διαφορετική, τόσο για την Εκκλησία, όσο και για την Πολιτεία. Αλλά φαίνεται, ότι όχι απλώς δεν είμαστε άξιοι να καθοδηγούμαστε από ακέραιους κι ατρόμητους πνευματικούς ταγούς, αλλά επιπλέον έχουμε και την κατάρα να εκδιώκουμε, σε κάθε εποχή, αναπολόγητα τα τέκνα του Ιερού Χρυσοστόμου... Τους ανθρώπους δηλαδή που αρνούνται την διαπλοκή και παραμένουν σταθεροί και ασυμβίβαστοι. Σταθεροί στο να μη καταντούν επίορκοι τόσο των Μοναχικών, όσο και των Αρχιερατικών τους όρκων και υποσχέσεων, αποδεικνύοντας στην πράξη τι εστί Εκκλησιαστική αξιοπρέπεια. Δυστυχώς η ταλαίπωρη εποχή μας, έχει πικρά πείρα και στο σημείο αυτό. Φαίνεται ότι η Ιστορία και δη η εκκλησιαστική, αρέσκεται στο να αντιγράφει τις μελανές της σελίδες. (Και το πλέον τραγικό και συνάμα εξοργιστικό είναι ότι επιμένουμε στο να τιμούμε και να εορτάζουμε τον δεδιωγμένον ένεκεν δικαιοσύνης Ιερό Χρυσόστομο...Όντως κακόγουστο θέατρο και πολιτικοεκκλησιαστικός εξευτελισμός...).
Δεν έχουμε λοιπόν παρά εν ταπεινώσει να παρακαλέσουμε τον «χρυσούν ωκεανόν» της Θείας Χάριτος, που μας υποδεικνύει με τον όλον βίον του το ύψος της ταπεινοφροσύνης, να πρεσβεύει για όλους μας. Να πρεσβεύει ώστε τελικώς να αναγνωρίσουμε τις αδυναμίες μας και να ξεκινήσουμε την θεραπευτική αγωγή της Ορθοδόξου Πνευματικότητος, που δεν είναι άλλη από την μετάνοια. Ταυτοχρόνως δε να δέεται ο Ιερός Πατήρ ώστε να εξέλθουμε από την «Βαβυλώνιον αιχμαλωσίαν», χαρίζοντάς μας ο Άγιος Θεός ποιμένες αυθεντικούς, αξίους, οσίους, ασκητικούς, ακτήμονες και ιεραποστολικούς. Ποιμένες που θα είναι έτοιμοι ως άλλοι Χρυσόστομοι να καθαρίσουν την «κόπρον του Αυγείου» και τέλος φέροντας το «απόκριμα του θανάτου», να εργάζονται ισοβίως προς δόξαν του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και της Αγίας μας Ορθοδοξίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου